نقد و بررسی آهنگ دوربرگردان (لیلی) از گروه فرانسوی ارون
آهنگ در ابتدا با صدای خسته و آروم وکالیست شروع میشه. مخاطب آهنگ دختر زیبارویی به نام «لیلی» قرار داره. ظاهراً لیلی میخواد قرص بخوره و راوی اون رو از این کار برحذر میکنه. ما اطلاعی از چیستی قرصها نداریم ولی فرض میگیریم که Adult cold باشه. البته که آسپرین و اسمارتیز هم از نظر ما بلامانعه. در ادامه وکالیست خطاب به لیلی میگه که بیاد و این چسنفس بازیها رو بذاره کنار و بهش وعده میده که توی هر نقطه از نمودار x-t هواش رو داره. در واقع راوی داستان قصد داره به لیلی یه جور Certainty القا کنه و این عمل غریزی تا حدودی در ذات ذکور وجود داره. کشش و جذب توی یه سطح ناهشیار اتفاق میافته و کاملا با سروایول یا همون بقای موجودات ارتباط داره. جذب کردن/شدن در واقع یه جور ایمپالس مثل گرسنگی و تشنگیه که بدون کنترل ما اتفاق میافته و همینه که این موضوع رو جذاب میکنه. براساس اولوشنری سایکالجی یا همون Evolutionary psychology، از قدیمالایام که آبا و اجدادِ میمون (به معنای مبارک و فرخنده) ما زیستن میکردند، مردها جذب ظاهر میشدند و زنها جذب رفتار. مهمترین ویژگی رفتاری برای بانوان کانفیدنس بوده. کانفیدنس یعنی د اِبیلیتی... اجازه بدید کیبردم رو درست کنم؛
.The ability to look certain when handling uncertainty
بر همین اساس، یک مرد ایدهآل در ذهن یک دختر جوان (بای دیفالت و به شرط اینکه ریست فکتوری نشده باشه) مردی مسلط، شجاع و خوشبینه. در واقع تنها اون نمایشی که توی رفتار یه مرد دیده میشه، مهمه و نه داشتن حقیقی این صفات. گواه این حرف مردان جوانی هستند که باهاشون توی مدرسه یا دانشگا روبهرو شدید و با وجود اینکه توی مغزهاشون حتی پشکل هم نیست که بشه باهاش انبرنسارا دود کرد، اما بانوان زیادی رو به سمت خودشون جذب میکنند. صرفاً چون نمایش قابل قبولی دارند. از طرف دیگه، یک مرد جوان میتونه با اظهار شک و تردید و درماندگی و نادانستگیهای خودش یا به طور کلی با القای uncertainty این فرایند جذب رو به فناک بده. نگارنده قصد تعریف از خودش رو نداره اما بنده بعد از کون بزرگ و قد کوتاهم (۱۵۴ سانتیمتر)، مهمترین فاکتوری که در رابطه با عدم توفیقم در جذب بانوان وجود داشته، همین ترشح آنسرتنتی به محیط پیرامون بوده.
براساس قوانین طبیعت، دختران زیبا و ضعیف به دنبال مردان dominant، و مردان قوی و کانفیدنت از پی دختران submissive همواره رواناند.
برگردیم پیش لیلی. در طول آهنگ، شور و هیجان به تدریج بالا میره تا میرسه به جایی که وکالیست کلیدیترین جملهش رو به لیلی میگه. میفرماد؛ «You're the best paint life ever made» این جملهی خطرناک رو به هر شلمغزی که بگید، تصمیم بزرگش مبنی بر خوردن اسمارتیز رو آلتر میکنه و آرزو میکنه صفتِ افضلبودنش (بهترین) در هستی تا جایی که ممکنه امتداد داشته باشه.
در پایان لینک این آهنگ رو در یوتویوب و تلگرام به شما عزیزانِ سبمیسیو و دامیننت تقدیم میکنیم.