خودگویی با میکروفون

شیدا راعی

آری، بدون تردید من تنها مسافری بیش نیستم. زائری بر روی زمین. آیا شما بیش از این هستید؟
گوته- ورتر

archive
Sunday, 25 March 2018، 01:10 AM

جامانده از ۹۶

در مورد چندتا موضوع خیلی مهم می‌خوام صحبت کنم. اولیش سیبیلامه. چندروزیه که خیلی بلند شده و هی میره تو دهنم و از اونجا که بنده ذاتاً آدم روان‌رنجوری هستم، بدجوری نسبت به تغییرات این چنینی وسواس پیدا می‌کنم و شرایط جوری رقم خورده که روزانه حدود ۶-۷ ساعت در حال سیبیل خوردن باشم. برای اینکه بیشتر و عمیق‌تر با این تصویر روبه‌رو بشید، ازتون خواهش می‌کنم که تصور کنید نشستید توی مترو یا اتوبوس یا هر فضای تنگ دیگه‌ای و روبه‌روتون یه آقایی با دندونای زرد و کج و معوج‌، داره سیبیلاش رو می‌خوره و به چشمان زیبای شما نگاه می‌کنه.

موضوع مهم بعدی، افزایش نرخ عوارض خروج از کشور توسط دولت در سال پیش روئه. می‌دونم این موضوع مربوط به چندماه پیشه ولی من یادم رفته بود که در موردش اظهار فضله کنم، لذا گیر ندید. از نظر بنده، دولت یکی از بهترین راه‌‌ها رو واسه افزایش مالیات و کسب درآمد استفاده کرده. به طوری که این افزایش نرخ هرگز متوجه اقشار ضعیف‌ جامعه نیست و از جیب کسایی کسر میشه که چنین مبلغی واسشون چندان قابل توجه نیست. به عنوان مثال، مادر من بعد از شنیدن خبر افزایش نرخ عوارض خروج از کشور اذعان داشت؛ چه فرقی می‌کنه، فوقش سالی یکی دوبار بشه، که در مقایسه با بقیه‌ی هزینه‌های یه سفر، ۷۰ تومن چندان توفیری با ۲۰۰ تومن نداره. (نقل به مضمون). برای شفاف سازی، لازم می‌دونم اذعان بدارم که مادر من حداقل ماهی ۳- ۳,۵ حقوق بازنشستگی می‌گیره، و از پس‌اندازی که داره هم، ماهی حداقل ۲ تومن سود داره. به عبارتی، حدود ۵- ۶ تومن درآمد برای کسی که سرپرست خانوار نیست و هزینه‌ای واسه اجاره خونه یا تهیه‌ی جهیزیه برای دختر یا غیره نداره. اگه فرض کنیم که بابام هم ماهی ۶ تومن درآمد داشته باشه، به این نتیجه می‌رسیم که ۷۰ تومن با ۳۰۰ تومن برای سفر این خانواده‌ی متوسطِ دونفره که فوقش دوبار در سال ممکنه اتفاق بیفته، واقعا زیاد فرقی نداره. 

نقطه‌ی مقابلش منم که نشستم روبه‌روی شما، با دوندونای زرد و کج و معوج، در حال سیبیل خوردن. برای شهروندان کم‌درآمدی(poor but proud) مثه من ۷۰ هزار تومن با ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومن تفاوت خیلی تعیین‌کننده‌ای محسوب می‌شه. به خصوص وقتی که چندین بار در سال تکرار بشه. اما مسئله‌‌ای که وجود داره، اینه که اقشار کم‌درآمدی مثه من، هرگز سفر کاری یا تفریحیِ خارج از کشور نمی‌رن. به عبارتی، اصلاً ما ناخن نداریم که باهاش کونمون رو بخارونیم، دیگه چه برسه به اینکه بخوایم به خاطر افزایش نرخ ناخن‌گیر(nail clipper) ناراحت بشیم. ممکنه این پرسش در اذهان مستهجن شما به وجود بیاد که؛ پس این همه سر و صدا واسه این افزایش نرخ از طرف کی بود؟ اگر بحث‌های علمی و کارشناسی رو بذاریم کنار- چون ما عوام‌الناس(vulgar) نیازی به بحث جدی و کارشناسی نداریم- افرادی که به خاطر این قضیه ناراحتی می‌کنند، از دو حال خارج نیستند. یا از اقشار پردرآمد جامعه محسوب میشن که پس گه می‌خورن به این یه چس(very little) پول اعتراضی داشته باشند! یا از اقشار کم‌درآمدی هستند که تا پیش از این، یه مقدار چس‌خوری(parsimony) چاشنیِ زندگی‌شون می‌کردند و به ترکیه، گرجستان و غیره سفر قطر می‌کردند(Mr.Hayati remarks). این عزیزان هم می‌تونند از این پس کمتر از این گه‌خوریا(the opposite of chos khori) مرتکب بشن و در عوض به جاذبه‌های گردشگری ارزانِ داخل کشور مثه امام زاده شلغم، سه راهی سلفچگان، حرم مطهر امام ‌خمینی و دیگر مناطق اقماری مراجعت کنند. البته به شرطی که ما را از دعای خیر خودشان محروم نفرمایند.

موافقین ۲ مخالفین ۰ 18/03/25
مرحوم شیدا راعی ..

cm's ۱۲

سوک سوک

شِــیدا:
دالّی موشهههه
نوشته های داخل پرانتز را بلند میخواند 
میخندد و میگوید وای! محسن خیلی خوبه! 
شِــیدا:
ها یادم رفت بگم که این مدل نوشتن توی پرانتز رو از رو یه بنده‌خدایی کاپی کردم که اسمش یادم نیست ولی اسم کتابش پشت مدرنیسم بود. اینکه اون بنده خدا هم از جایی کا‌پی کرده یا نه، دونستنش برای ما از آب بینی بز هم بی اهمیت‌تره.
دال،لی عمو خرگوشه^^
شِــیدا:
اینکه میگن تو روی بچه نخندید، روش زیاد می‌شه همینه‌آ
[لبخند رضایت میزند و چارقدش را مثلثی روی دماغش میکشد]
خرامان از کادر خارج میشود 
شبخیر^_________^
شِــیدا:
داهات ما حالا صپه. صپ بخیر
25 March 18 ، 16:21 پـــــر ی
یه کم اژ مامانت پول بگیر خب 
شِــیدا:
پولاشو اژ دشت من قایم می‌کنه تو بانک خب
26 March 18 ، 00:10 مریم y.
میگن ادم هایی که پولدارن خسیس ترن و فک کنم به خاطر این که دلشون نمیومده بیشتر پول بدن این همه سر و صدا راه انداختن
به نطرم برو قیچی مامانتو کش برو و خودتو از شر سیبیلات خلاص کن ، اصلا سیبیل چیه بابا یه تیغ وردار همهشو بزن راحت شی و این که به نطرم مسواک بزنی به نفعته چون هزینه خدمات دندون پزشکی از نظر من خیلی بالاس !
شِــیدا:
آدمی که پولداره بیشتر معنی پول رو می‌فهمه تا آدمی که آس و پاسه.
 به نظرت اگه بذارم یه کم بلندتر شه بهتر نیست؟ چون می‌تونم به عنوان نخ دندون هم ازش استفاده کنم. گوشه‌هاشم می‌پیچم فر می‌کنم و اینکه چندسال پیش پدرم واسه تولدم یه مسواک خوشگل(صورتی و ناز) خریده بود، اما حالا نمی‌دونم کجا گذاشتمش
26 March 18 ، 03:14 مریم y.
 پول چه معنی ای میده ؟
@-@ نخ دندون ؟ چرا اینکارارو با ملت میکنی؟+_+
شِــیدا:
پول یه لباسه که باعث امنیت و قدرت میشه. لاجرم سنگینی رو هم با خودش میاره.
می‌خوام ملت رو تحریک کنم.
26 March 18 ، 17:13 پـــــر ی
بریم بانک رو بزنیم پس:)
شِــیدا:
باعشه بریم بژنیمش. 
03 April 18 ، 22:45 مارکرزرد
این کنار میخواستم اشاره کنم سیبیلی که انقد بلنده که میشه خوردش
شما فکر کن سر غذا خوردن چه مصیبتی جلو ادمه.
مشکل همیشگی با یکی از دوستانه. منتها ما سر اون‌ داد میزنیم، هر بنده خدایی رو به رو‌شما که نمیتونه داد بزنه
سال نو مبارک
شِــیدا:
واسه خود آدم که مصیبتی نداره. مصیبتش واسه کساییه که مجبورند من و سیبیلام رو حین غذا خوردن ببینند‌. 
وای مارکر تو فوق‌العاده‌ای. آیا سال آینده هم می‌خوای سال نو رو به موجودی مثه من تبریک بگی؟ چطور دلت میاد؟ این سطح از انگیزه فوق‌العاده‌ست :))
04 April 18 ، 16:33 مارکر زرد
تو فضای مجازی مده تبریک نگیم مثل اینکه. ولی خب ما میگیم:))) چیه این کارا بابا.
ادم یه سری چیزا رو نمیذاره کنار. همین که هنوز به فضای مجازی دسترسی دارید یعنی هنوز میشه تبریک گفت و ارزوی سال بهتر و این حرفا( بگید به همچنین. خوشحال شیم) سال دیگم میگم

بله در جریانم مصیبتش مال کیه. گفتم که. داریم این مصیبتو:)))
شِــیدا:
نه اتفاقا منم حالت رادیکالی نسبت به رسم و رسومات ندارم. اصن حالا که اینطور شد سال نوئه شمام مبارک باشه. ایشالا تا سال دیگه زنده باشید :))
اصن حالا که اینطور شد، سال آینده رو خودم میام بهت تبریک می‌گم. تو که یادت میره قطعا، ولی من ۲۸ اسفند سال ۹۷ اگه زنده بودی(من قطعاً زنده‌ام)، میام هپی نیو یر می‌گم.
@مارکر زرد 
عییین چی دروغ میگه! حالت تدافعی به رسم و رسومات داره ****:| 
یه بار تولدش رو تبریک گفتم لهم کرد
شِــیدا:
یه جوری می‌گه عییییین چی دروغ می‌گه... ناخودآگاه آدم یاد «عیییین سگ دروغ می‌گه» می‌افته :))
05 April 18 ، 00:04 مارکر زرد
خط قرمز ما تا تبریک چیزیه که شروع شده. ارزوی صد سال و‌اینا فوله.
یادمم نمیره. منتظرم

در جواب تولدت مبارک نهایتا میگن تولد شمام مبارک این خشونتا چیه:)))
شِــیدا:
ایول. پس بی‌زحمت اگه سال دیگه من یادم رفته بود و حواسم نبود، خودت یادآوری کن :))

آخه من خودمم یادم میره روز تولدمو. درک می‌کنی تو همچین وضعیتی واکنش نشون دادن نسبت به تبریک بقیه چقد دشواره؟ خعلی دشواره

comment

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی