خودگویی با میکروفون

شیدا راعی

آری، بدون تردید من تنها مسافری بیش نیستم. زائری بر روی زمین. آیا شما بیش از این هستید؟
گوته- ورتر

archive
Wednesday, 28 June 2017، 05:54 PM

مرگ برای مرگ

«با وجود تمام تلاش‌های دولت مدرن برای به حاشیه راندن مرگ و به نمایش گذاشتن زندگی مصرفی و زیبایی و نامیرایی آدم‌ها، بمبگذاری انتحاری با نمایش مرگ در ملأعام، پوچیِ همه‌‌ی آن نمایش دولت مدرن را به نمایش می‌گذارد. گویی معنای همه‌ی آن مصرف‌گرایی چیزی جز این لحظه نیهیلیستی نیست که در آن زندگی به شکلی تراژیک و غیرقابل انتظار به پایان می‌رسد. به عبارت دیگر برای دولت‌های نئولیبرال و مدرن بمبگذاری انتحاری به چالش کشیدن اساس هویت وجودی و فلسفه وجودی شان است.»



بعد از حمله‌ی تروریستی حضرت داعش به مجلس شورای غیراسلامی ایران و متعاقبا واکنش موشکی n کیلومتری سپاه پاسداران و متعاقبانه‌تر؛ واکنش مردم غیور این مرز و بوم، مدام دنبال این می‌گشتم که مضحک بودن این واکنش‌ها رو یه جایی، به یه نحوی بیان کنم. اما طبق معمول بلد نبودم بنویسمش. تا اینکه این مقاله از «محسن آزموده» و سایت «میدان» حرف دلم رو زد. بررسی ترورریسم در حیطه‌ی فردی و اجتماعی. نقش دولت‌ها و سودمندی تروریسم برای دولت‌ها!!! و یه سری تحلیل دیگه٬ از موضوعاتی هستند که توی این مقاله بهش پرداخته شده.

+ بعد از این حادثه، وقتی مردم در فضای مجازی رگ ناسیونالیستی خودشون رو متورم می‌کردند و در مورد این موضوعات واکنش‌های احساسی خودشون رو ابراز می‌کردند، حالت تهوع بهم دست میداد. آخر این مقاله متوجه مسخره بودنِ این نوع واکنش به تروریسم هم خواهیم شد.


لینک دسترسی به این مقاله، از سخنرانی فاطمه صادقی؛ 

https://meidaan.com/archive/38819

موافقین ۳ مخالفین ۰ 17/06/28
مرحوم شیدا راعی ..

cm's ۷

28 June 17 ، 18:48 مریم y.
راستش اصلا واسم مهم نیست نه تنها داعش که کلا سیاست و این بازی ها حتی اخبارشونو دنبال نمیکنم :ا 
به درد خودشون میخوره :) اما مسخره بودن واکنش مردم به نطرم درست نیست مردم رو عده کثیری تشکیل میدن نمیشه به مسخره گرفتش واقعا نمیشه 
شِــیدا:
اینکه واست مهم نیس، می‌تونه به این دلیل باشه که باهاش‌ رو‌به‌رو نشدی. ینی الان دنیای توی ذهن تو ممکنه دور و بر درس و فعالیت‌هایی که دوس داری و شغل و ازدواج آینده و غیره باشه‌. و سیاست جایی بین اینها نداره. در صورتی که کاملا روی همش تاثیر مستقیم داره‌‌. چون شما داری وسط یه جهنم به اسم خاورمیانه زندگی میکنی.
مام‌بابای من یه فیلم قدیمی از ۱۰-۱۲ سال پیش از سفر به سوریه دارن، اول صبحه، توی خیابونا راه میرن و با بچه‌مدرسه‌ایا حرف میزنن. دو طرف خیابون پر از ماشینه و آرامش به وضوح توی اون شهر دیده میشه‌. اگه حالا بری دو طرف خیابون فقط خرابه میبینی. اون آرامش ویرانه شده. خیلیاشون مثه شما اصن کاری به اخبار سیاست و تروریسم نداشتند. اما حالا یا آواره‌اند، یا مرده. 

عده‌ی کثیر دلیلی برای مسخره‌نبودن نیست. 
ما گفتیم مسخره، چون توی این مقاله علت تروریسم و نتیجه‌ی مقابله‌ی امنیتی با تروریسم رو‌توضیح داده و بسیاری از مردم ما به خاطر این واکنش‌ها خوشحال و هیجان‌زده شدند. بنابراین مسخره‌اند.
28 June 17 ، 19:37 اسمم محموده
اینجا بیشتر میشه گفت تروریسم برای حکومت سودمنده تا دولت.
بخش اول رو هم قبول ندارم.
شِــیدا:
بله خو مملکت ما حسابش از دنیا جداست. 
با کجاش مشکل داری دقیقا؟ بخش اول یه فرضیه یا یه نظریه نیست که بگیم قبول نداریم. مثه اینه من بگم قبول ندارم که حالا پنجشمبه‌س. 
28 June 17 ، 20:09 پیمان محسنی کیاسری
به، خیلی ممنون
این مقاله هم تو بوک‌مارک‌هام بود و بگم که وحشدناک جالبه!
https://www.theguardian.com/news/2017/apr/13/who-are-the-new-jihadis
من فکر کنم ترجمه فارسیش رو هم دیده بودم اما برای مدت‌ها پیشه و فعلا فقط این تو بوک‌مارک هام هست.
شِــیدا:
در آینده‌ای نزدیک نیگاش میکنم
28 June 17 ، 21:50 پـــــر ی
این مقاله رو نخوندم ولی آزموده رو می شناسم. خوب کار میکنه در اینگونه موارد
میخونمش. مرسی از معرفی :)
شِــیدا:
البته الان صحبتای فاطمه صادقی رو نوشته، لکن صادقی خوب کار کرده در این مورد
خاهش میکنم
29 June 17 ، 14:24 اسپریچو ツ
به نظرت ادم باید حتما یه موضع سیاسی داشته باشه؟ هر طرفی که باشی اخرش یجورایی احمق میشی. تازه خوندن و دنبال کردن همه نظرات و تفسیرها کلی وقت و انرژی میگیره
شِــیدا:
موضع سیاسی نه، ولی بینش سیاسی بله. 
اونامونو یه عمر با پادشاهی اسپانیا مخالفت کرد، سالای آخر حکومت به بیرون از اسپانیا تبعید شد. بعد از انقلاب اسپانیا٬ جمهوری اسپانیا تشکیل شد. اونامونو با اونم مخالفت کرد که واسش منجر به حصر خانگی شد. قبل از انقلاب همه‌ی نویسنده‌ها و شاعرای ما با حکومت شاه مخالف بودند. بعد از انقلاب همشون یا اعدام شدند، یا فرار کردند یا خونه‌نشین و منزوی شدند. آزاده بودن تعریف پیچیده‌ای نداره. اخوان ثالث میگه ما همیشه بر سلطه‌ایم نه با سلطه. خوندن چارتا مقاله‌‌ی کوتاه وقت زیادی نمیگیره. لزومی هم نداره همه‌ی نظرات رو بخونیم. کافیه چارتا آدم‌حسابی بشناسی و دنبالشون کنی. از حرف زدن و نوشتن یه آدم میشه فهمید چیزی حالیشه یا نه.
30 June 17 ، 13:29 اسمم محموده
نمیدونم :|
کلا اینکه جامعه ما میاد غرب و مدرنیته رو نقد میکنه قبول ندارم! یه تلاش مسخره و مذبوحانه است، اگه بازاری باشید میدونید، کسی که چیزی برای ارائه نداره میاد رقیبش رو تخریب میکنه، درمورد شما نمیگم البته کلی میگم، معمولا کسایی که میان مدنیته رو نقد میکنن، نه فهمیدن مدرنیته چیه نه نیهیلیسم رو درک کردن.
+منکه حس نمیکنم اون پاراگرافی که نوشتین یه حقیقت و فکت باشه، فلسفه جوامع مدرن با گذرکردن از اینجور حرکات متعصبانه و سنتی بدست اومده، چطور چیزی که قبولش ندارن و سرزنش میکنن میتونه براشون چالش باشه؟
شاید من کلا متوجه نشدم.
شِــیدا:
اون پاراگرافو من از خودم ننوشتم. شاید لینک رو نخوندی یا دقت نکردی

و اینکه ضرورتی نداره که کسی برای نقد کردن چیزی، جایگاه خاصی داشته داشته باشه. 
04 July 17 ، 16:59 صخره .
محسن دوتا پست بالا رو خوندم خواستم اینم بخونم حس کردم الان مغزم به فنا میره:| هیچی دیگه اینو نگه داشتم تو اب نمک برای بعد:/
شِــیدا:
تو یخچالم میتونی بذاری

comment

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی